oncontextmenu="return false">

Nått att tänka på del II (läs gärna)

A time to kill. Det är namnet på en film som vi såg klart idag på engelskan. Vi har nyligen läst en text om ''I have a dream", ett tal som hölls av Martin Luther King Jr. Han var en svart man som kämpade för dom svartas rättigheter. Han nämde flera gånger i hans tal "I have a dream". Han önskade att hans fyra små barn inte skulle bli dömda av deras hudfärg utan bli dömda av deras karaktär.

A time to kill handlar om just rättigheter, hur människor gör skillnad mellan vita och svarta. Tonya Hailey, en 10 årig liten flicka går hem från affären med det hon har köpt. Två män i 20 års åldern stannar bilen på en enslig väg och våldtar henne. Hon klarar sig men hamnar på sjukhus. Hon är så skadad att hon själv inte kommer att få chansen att bära på ett barn och ge ett liv till världen. Hennes pappa, Carl Lee Hailey blir helt förstörd och tar saken i sina egna händer och väntar in rätt tillfälle för att själv döda dom två männen som våldtog hans lilla flicka. Hans advokat och vän, Jake Tyler Brigance kommer till hans försvar och ska försöka få Carl Lee att bli en fri man igen. En kortfattad sammanfattning av vad filmen handlar om. Det bästa med filmen utan att jag berättar slutet för er var att han bad juryn (som skulle fattade beslutet, om Carl Lee skulle gå fri eller hammna i fängelset) att blunda. Han började berätta hur våldtäckten hade gått till, bit för bit, för att försöka få dom att förstå varför Carl Lee gjorde som han gjorde. Det sista Jake sa till dom var "Nu, föreställ henne som en vit flicka".


Bara det att jag vet att det är orättvisor och rasåtskillnader gör mig förbannad och illamående. Att det alltid kommer att finnas människor som har så vridna tankar om att vissa är mindre värda än andra p.g.a. deras ursprung, hudfärg och mycket mer kan jag bara inte förstå. Det behöver inte vara så, men vissa har valt det helt själv. Jag tror inte på att man föds till att vara en viss person, utan att det är valen man gör i livet som gör att man blir till den man är. Visst man kan inte välja om man ska fysiskt skadad eller sjuk på något sätt, men hur vi är som person är helt upp till oss.

Jag säger som jag sa i "Nått att tänka på (läs gärna)":"En person kan inte ändra allt dåligt i världen. Men om alla skulle tänka att "Det spelar ju ingen roll vad jag gör, det blir ju ändå ingen skilland" så skulle allt bara vara kaos. Allt bra som du gör, gör en enorm skillnad. Det kan vara allt ifrån att inte ha lyset på i onödan eller att inte spola i kranen mer än nödvändigt".


Kommentarer
Postat av: Kaela

Tack så jättemycket :D

2010-01-29 @ 16:24:05
URL: http://kaelas.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jättebra skrivit min vän!♥

Svar: Ja, det är absolut det bästa!:)



2010-01-29 @ 17:00:56
URL: http://amandaoe.devote.se
Postat av: Julia :>

Svar: Det är verkligen det! :D Tack, det var gott också :]]

2010-01-29 @ 20:11:37
URL: http://cookiesenabled.blogg.se/
Postat av: E

sv ; ja precis ! =)

2010-01-29 @ 21:53:44
URL: http://photobyemma.blogg.se/
Postat av: JENNY VENNBERG

Tack !

Kunde inte ha sagt det bättre själv förresten !

2010-02-01 @ 01:54:37
URL: http://www.jpic.se/
Postat av: Cicci

Då är vi två! :-D

Men snart behöver vi inte vänta längre! Sen dröjer det inte länge förrän Eclipse går på bio!

2010-02-01 @ 09:45:57
URL: http://sweet-cicci.blogspot.com
Postat av: Maads

Japp, jag ritade dessa på paint :)

Ha en trevlig dag!

2010-02-01 @ 14:04:00
URL: http://maadsc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0